Organisk formede møbler

Finn Juhl (1912-1989) har med sit imponerende store repertoire sat sit helt eget præg på dansk design. I en tid der i høj grad var præget af funktionalisme og demokrati i design, skabte Finn Juhl møbler der både kunne leve op til datidens principper, men som samtidigt var inspireret af hans store interesse for kunst, og skiller sig derfor en smule ud fra resten af det vi kender som Danish Modern.

Finn Juhl blev født og opvoksede i København. Da han blev student fra Sankt Jørgens Gymnasium i 1930, var hans oprindelige plan at læse kunsthistorie på Københavns Universitet. Faderen, tekstilgrosserer Johannes Juhl, ville ikke høre tale om, at hans søn skulle uddanne sig inden for kunstens verden, og Finn Juhl startede derfor som bygningsarkitekt på Kunstakademiets Arkitektskole allerede i 1930. På arkitektskolen havde Finn Juhl læreren Vilhelm Lauritzen, som hurtigt skulle få øjnene op for Finn Juhls store talent for arkitektur. Vilhelm Lauritzen blev endda så betaget af den dygtige kunstner, at han ansatte Finn Juhl på sin egen tegnestue i 1934.

Jobbet var egentlig tiltænkt som et sommerferiejob, men Finn Juhl endte med at være ansat på Vilhelm Lauritzens tegnestue i 11 år, og var i den forbindelse involveret i designet af både Radiohuset og Københavns lufthavn meget tidligt i sin karriere. Projekterne på tegnestuen endte da også med at tage så meget tid, at Finn Juhl droppede studierne på arkitektskolen og fik aldrig færdiggjort sin uddannelse. Helt indtil sin død i 1989 har Finn Juhl påstået at være selvlært arkitekt, designer og kunstner. På trods af ikke at have færdiggjort sin uddannelse som bygningsarkitekt blev Finn Juhl i 1942 anerkendt af sine kollegaer ved at blive medlem af De Danske Arkitekters Sammenslutning.

Artiklen fortsætter under billedet.

Foto: Ukendt. Billede af Finn Juhl.

En skulptørs tankegang

I 1945 sagde Finn Juhl sit job op på Vilhelm Lauritzens tegnestue for at starte sin egen tegnestue med speciale i interiør og møbeldesign. Modsat designeren Kaare Klint, der i høj grad satte sit præg på perioden Danish Modern’s udtryk, var Finn Juhls ambition ikke at skabe møbler udelukkende ud fra funktionalitet. Finn Juhl var beundrer af kreativitet og abstrakt kunst, hvilket afspejler sig i hans møbeldesigns. Hans designs vidner om en skulptørs tankegang, og er nærmere kunstværker end møbler med datidens ideologi om funktionalitet og demokrati indenfor møbeldesign. Dette resulterede også i, at Finn Juhl altid stod en smule udenfor.

Selvom vi i dag betegner ham som en af de helt store inden for designæraen Danish Modern, gik der forholdsvist lang tid før Finn Juhls designs blev accepteret af den brede befolkning. Dette skyldes også, at nogle af hans designs var mere kunstværker end møbler, og derfor både besværlige og tidskrævende at producere, hvorfor nogle aldrig er blevet produceret, og andre kun i meget begrænset antal. I dag bliver mange af hans møbler relanceret, genproduceret, eller produceret for første gang ud fra Finn Juhls originale tegninger, fordi teknologien i dag i højere grad kan fremstille de meget komplicerede møbler.

Artiklen fortsætter under billedet.

Foto: Sinikka Halme. Billede af Pelikanstole i lobbyen hos Swedbank.

Skulpturelt møbeldesign

Finn Juhl gik i høj grad op i at skabe organiske møbler, fuld af liv og bevægelse, modsat mange af hans kollegaer. De kunstneriske tendenser i hans møbeldesign og luftige former ses tydeligt i både Høvdingestolen fra 1949 og 45-stolen, der begge var en stor udfordring for de snedkere Finn Juhl arbejdede sammen med. Han havde ikke megen forstand på hverken møbelkonstruktion eller snedkerarbejde i begyndelsen af sin karriere, og startede derfor med at tegne store, polstrede møbler. De polstrede møbler gav ham mulighed for at fokusere udelukkende på de organiske former, og overlade træskelettet til snedkermester Niels Vodder, som han indgik et langt professionelt samarbejde med, og som har gjort fremstillingen af Finn Juhls møbler mulig.

Med tiden fik Finn Juhl mere forståelse for møbelkonstruktion og tegnede møbler med træskelettet i fokus. Bl.a. 45-stolen, der blot består af et træskelet og et nærmest flyvene sæde, har en smuk og luftig form, og viser samtidig Finn Juhls dedikation til at hans møbler helst skulle afspejle tidens kunst. Finn Juhl høstede stor anerkendelse både i Danmark og resten af verden for sit unikke og til tider vovede møbeldesign. Han har gennem sin karriere skabt møbler som er repræsenteret på museer i ind- og udland, skabt brugskunst i glas, porcelæn og træ, påtaget sig indretningsopgaver blandt meget andet.

Det helt store højdepunkter fra hans lange karriere, som aldrig vil blive glemt, er indretningen af Formynderskabsrådets sal i FN’s hovedkvarter i New York i 1951, hvor Finn Juhl var blot 38 år gammel. Salen er siden blevet restaureret to gange pga. slid. I 2008 blev salen brugt til 399 forskellige møder og kulturbegivenheder, og bliver ovenikøbet besøgt af op til 400.000 turister hvert år. Salen kendes i høj grad i dag som ’Finn Juhl salen’.