Et stort aftryk på dansk møbelindustri
Børge Mogensen (1914-1972) er en af de danske designere der har sat det formentlig største aftryk på dansk møbelindustri. Børge Mogensen er et produkt af sin tid, og hans møbler ligeså. Inspireret af Shakerbevægelsens sparsomhed og funktionalitet kom Børge Mogensens møbler hele den danske befolkning til gode med deres enkelthed og tidsløse design.
Børge Mogensen blev udlært snedker og møbeldesigner ved Kunsthåndværkerskolen i København, inden han i 1938-1941 tog sin eksamen i arkitektur på Det Kongelige Danske Kunstakademis Møbelskole. Under sin arkitektuddannelse mødte han professoren Kaare Klint, som har sat et massivt aftryk i Børge Mogensens senere virke som møbeldesigner. Kaare Klint prædikede funktionalisme, og mente at baggrunden for godt møbeldesign var kendskab til menneskets egne proportioner og brugen af denne viden. En tilgang til møbeldesign der går igen i Børge Mogensens egen møbelfilosofi: ”Mit mål er at frembringe ting, der vil tjene mennesket, placere mennesket i hovedrollen i stedet for med djævelens vold og magt at tilpasse mennesket til tingene.”
Artiklen fortsætter under billedet.
Foto: Ukendt. Public Domain. Danmark
Møbler til dagligdagen
Børge Mogensen er især kendt for at have haft en matematisk og praktisk tilgang til møbeldesign, og har bl.a. taget længden af en hængende frakke og bredden på en sammenfoldet skjorte med i sine overvejelser, før han designede skabe og hylder. Dette har resulteret i møbler der er tilpasset dagligdagen og er til for at gøre dagligdagen lettere for den gennemsnitlige dansker. Dette efter Klint-skolens principper, uden for meget pragt og pynt. Det gode materiale skal i sig selv være pynt.
Det er heller intet under at Børge Mogensen har fulgt Klint-skolens og Shakerbevægelsens principper nærmest religiøst i hele sin karriere. Han var nemlig ansat på Kaare Klints tegnestue i 1930-1942, hele sin tidlige karriere, og har derfor som ung arkitekt taget principperne til sig og gjort dem til sine egne. I 1942 blev Børge Mogensen ansat som leder af FDB’s møbelkontor, og har herigennem sat sit eget præg, samt været meget indflydelsesrig på dansk møbelindustri i sin samtid. Som leder for FDB’s møbelkontor har han været investeret i at realisere direktør Frederik Nielsens drøm om at distribuere funktionelle moderne møbler til den almindelige brede befolkning.
Artiklen fortsætter under billedet.
Foto: Ramblersen. Billede af Den Spanske Stol.
Plads til udfoldelse og refleksion
Børge Mogensen drømte om at designe holdbare møbler med snedkerhåndværk og det gode materiale i fokus, til den danske velfærdsstats hastigt voksende middelklasse. Målet med møblerne var, at være så lidt bemærkelsesværdige som muligt, så der var mere plads for menneskets udfoldelse og refleksion, som Børge Mogensen engang har udtalt. Møblerne skulle tilpasse sig mennesket, ikke omvendt, som det ofte var tilfældet for Børge Mogensens kollegaer i denne tid. Imens mange designere eksperimenterede med materialer som stål og glas, og frembragte finurlige former og farver, holdt Børge Mogensen fast i de klassiske materialer, massivt træ, naturlæder og uldtekstiler.
Hans sans for fornuft og brugbarhed inden for møbeldesign var det der gjorde ham kendt i Danmark og Norden, og er grunden til at hans møbler stadig ses på mange af landets institutioner, herunder højskoler, plejehjem og hospitaler. Dog er selvsamme kvalitetsstempel formentlig det der har resulteret i, at den omkringliggende verden ikke nødvendigvis nikker genkendende til navnet Børge Mogensen, som de ellers gør til mange af hans artsfæller, som f.eks. Arne Jacobsen, Finn Juhl og Hans J. Wegner. Dog er Børge Mogensen alt i alt en passioneret, koncentreret og perfektionistisk designer som har skabt funktionelle, tidsløse møbler, der kan holde i generationer.