Banebrydende og provokerende

Verner Panton (1926-1998) er en af Danmarks mest provokerende og nytænkende designere. Hans farvestrålende og futuristisk formede designs i plastik og glasfiber var banebrydende i det lille land Danmark, hvor klassiske materialer som træ og metal blev anvendt i møbelproduktionen, og hvor arkitekter og kunstnere gjorde en dyd ud af det træværksmæssige håndværk.

Selvom denne dygtige designers eftermæle giver genklang af ordene ´banebrydende´ og ´provokerende´, var der intet i Verner Pantons start på livet, der skulle indikere, at han ville blive en af Danmarks mest anderkendte designere. Verner Panton blev født i 1926 i den fynske by, Gamtofte. Han var fra en ung alder klar over, at han ville være kunstmaler. Dette faldt dog ikke i god jord hos faderen, den fynske kroejer, Henry Panton. De to blev enige om et kompromis; Verner skulle uddannes arkitekt.

Verner Panton startede derfor på Odense Tekniske Skole og flyttede senere til København for at læse på Kunstakademiets Arkitektskole. Som nyuddannet arkitekt i 1950, kom Verner Panton i mesterlære hos den velrenommerede danske designer, Arne Jacobsen. Her trivedes han på en tegnestue, hvor det var tilladt at være fantasifuld og nytænkende. Dog havde Verner Panton en drøm om at skabe møbler i sit eget navn, og åbnede i 1955 sin egen tegnestue, hvor han fik produceret sine første møbler i eget navn, hos den danske møbelproducent Fritz Hansen, heriblandt den klassiske Tivoli-stol.

Artiklen fortsætter under billedet.

Foto: © Panton Design, Basel.

Futuristisk designstil

Blot et år efter blev Verner Pantons navn internationalt kendt, da han skabte S-stolen, som den første designer i verden til at skabe en stol kun støbt i ét stykke. Dog blev han mødt med uforståenhed af de traditionelle danske designere, der arbejdede med materialerne træ og læder. Hvorfor bruge materialer som plastik i møbelproduktion? Dog var Pantons omverden mere forstående overfor det revolutionerende design, og Panton flyttede til Basel i Schweiz, hvor de var mere åbne overfor hans provokerende og futuristiske designstil. Her fik han kontakt med den anderkendte møbelfabrik Vitra, der påtog sig at producere møbler for Verner Panton.

Artiklen fortsætter under billedet.

Foto: © Panton Design, Basel.

På en møbelmesse i Cologne i 1970, bad det tyske tekstilfirma, Bayer, Verner Panton om at skabe dette års midlertidige udstilling på en lystbåd i Rhinen. Dette resulterede i et 48 m2 farvestrålende og revolutionerende landskab. Hele installationen virker nærmest flydende, og indbyder med sine behagelige sidde- og liggepladser til samtale og socialt samvær på kryds og tværs. Fra de blå farver i yderkanten bliver farverne gradvist varmere og, lilla, rød, og til sidst gul i midten, der får installationens midtpunkt til at virke varmt, trygt og rart. Et andet rum på båden er totalt grønt med plastiklamper overalt på væggene, mens det sidste har lyserøde- og blå lysekroner fra gulv til loft på begge sider. Hele udstillingen er en idyllisk futuristisk installation, og en nærmest psykedelisk oplevelse. Da møbelmessen sluttede rykkede Visiona 2 til Frankfurt og blev del af en mere permanent udstilling.

Verner Panton er i dag en af de danske designere med det største eftermæle, og lamperne Flowerpot, Globe, og Panthella kan de fleste nikke genkendende til. Dog blev Verner Panton først rigtigt anderkendt i Danmark meget sent i sin karriere, og hans møbler og lamper blev først rigtigt almindelige at se i danske hjem efter hans død i 1998. I dag er der dog ingen tvivl om at han er en meget anerkendt kunstner – både i Danmark, men især også internationalt, hvor han er en af de mest afbildede kunstnere i designlitteratur.